Meditaatio

Miksi meditoida?

Meditaatio auttaa meitä monella tasolla yksinkertaisesta rentoutumisesta aina täydelliseen kärsimyksestä vapautumiseen asti. Meditaation avulla voimme mm.

  • lieventää stressiä ja rauhoittaa mieltä
  • tutkia kehon ja mielen suhdetta
  • päästä kosketuksiin tunteidemme kanssa
  • laajentaa kokemustamme itsestämme pelkojemme ja itsekritiikkimme tuolle puolen
  • kokea ulkoisista olosuhteista riippumatonta onnea
  • löytää sisäisiä voimavaroja, jotka voivat muuttaa jokapäiväisen elämämme
  • herättää kykymme oivalluksiin ja viisauteen
  • muuttaa maailmankuvamme eristäytyneisyydestä ja sekaannuksesta selkeyteen, yhteyteen ja myötätuntoon.

Miten meditoidaan?

Meditaatio voi olla hyvin yksinkertaista: annamme huomion levätä esimerkiksi hengityksessä tai siinä, miltä tiskaaminen tuntuu käsissä. Kun huomaamme mielen harhautuneen muihin asioihin, palautamme sen ystävällisesti ja kärsivällisesti valitsemaamme meditaation kohteeseen. Harjoitus rauhoittaa oloamme ja luo yhteyttä keholliseen läsnäoloon asteittain.

Opettajamme ja ohjaajamme tutustuttavat aloittelijoita meditaatioon sekä alkeiskursseilla että avoimissa viikkoilloissamme. Äänitteitä ohjatuista meditaatioista ja opetuspuheita löytyy Opetuspuheita ja ohjattuja meditaatioita -sivultamme sekä suomeksi että englanniksi.

Lisää englanninkielisiä ohjeita löytää mm. Dharmaseedistä ja Insight Meditation Societylta.

Vipassana-meditaatio

Nirodhassa harjoitetaan vipassana-meditaatiota (engl. Insight Meditation). Se perustuu pääasiassa theravada-buddhalaiseen perinteeseen. Tunnuksenomaista vipassanaharjoitukselle on oman välittömän kokemuksen pitkäjänteinen tarkkaileminen. Lue lisää perinteestä