Mettaharjoitus

Tämä harjoitus kuuluu brahmavihara-harjoituksiin. Brahmavihara tarkoittaa jumalaista asuinsijaa. Niillä viitataan neljään ylevään mielentilaan tai tapaan asennoitua elämään ja metta on näistä ensimmäinen. Metta käännetään usein rakastavaksi ystävällisyydeksi tai hyväksi tahdoksi. Tämän meditaation on tarkoitus kehittää itsessämme tätä ominaisuutta ja jotkut opettajat puhuvatkin tässä yhteydessä mielen ehdollistamisesta uudenlaisiin käyttäytymismalleihin. Tämän harjoituksen myötä saatamme huomata tarpeettoman kovuuden ja ankaruuden vaikutukset elämässämme ja oppia päästämään irti näistä vanhoista ja kivuliasta käyttäytymismalleista.

Muut brahmaviharat ovat karuna (myötätunto), mudita (ilo/myötäilo) sekä upekkha (tasapaino, tasapuolisuus tai eräänlainen järkkymättön asenne vaikeidenkin asioiden keskellä). Mettaa, kuten muitakin meditaatioharjoituksia, voi ajatella taitona, jonka oppimiseen menee aikaa. Se on taito siinä missä muutkin, ja syvenee omaan tahtiinsa harjoituksen myötä.

Muodollinen harjoitus jakautuu viiteen osaan, mutta jos haluaa, voi käyttää koko meditaation keskittyen vain johonkin tiettyyn osioon.

Meditaatio-ohjeet

Voit ottaa hyvän ryhdikkään, mutta rennon asennon.

Jo se, miten istumme voi olla eräänlainen ystävyydenele kehoa ja mieltä kohtaan. Anna kehosi levätä tyynyllä ja yksinkertaisesti huomaa miltä olosi tuntuu juuri nyt. Voit hengittää ulos hieman syvempään muutaman kerran ja antaa kehon rentoutua jokaisella uloshengityksellä.

Voit lausua hiljaa mielessäsi sanat: ”Olkoon niin että olen onnellinen, olkoon niin, että olen turvassa ja suojattu.”

Jos jokin toinen sanamuoto tuntuu paremmalta, voit syventyä harjoittamaan sen avulla. Voit keskittyä tähän virkkeeseen, anna mielen syventyä sanoihin ja niiden merkitykseen. Voit myös tunnustella miltä virke tuntuu kehossa, anna sanojen ja kehotuntemusten yhdistyä kokemuksessasi niin, että lause ikäänkuin soi kehossasi, rintakehässä, vatsassa, kurkun alueella.

Aina kun huomaa mielen harhailevan, sen voi palauttaa takaisin meditaation pariin.

Seuraavaksi voit tuoda mieleesi jonkun ihminen, jota kohtaan tunnet kiitollisuutta jostain asiasta, ehkä vaikka joku ystävä jonka kanssa sinulla kohtalaisen yksinkertainen suhde ja jota kohtaan voit helposti tuntea hyvää tahtoa. Ja työskentelemme samaan tapaan fraasien kanssa: ”Olkoon niin, että olet onnellinen, olkoon niin että olet turvassa ja suojattu.” Ja jälleen pidämme huomion osittain omissa kehotuntemuksissamme, mutta nyt pidämme toisen henkilön olemuksen mielessämme, voi olla etäinen mielikuva tai muisto hänestä onnellisena.

Ja tuo nyt mieleesi neutraali henkilö, joku joka ei ole kovin läheinen, mutta jonka kanssa ei ole erityisen hankalaakaan, esimerkiksi kaupan kassa, tai henkilö jonka näkee usein aamuisin bussipysäkillä. Harjoitamme jälleen samaan tapaan. ”Olkoon niin, että olet onnellinen, olkoon niin että olet turvassa ja suojattu.”

Seuraavaksi voit tuoda mieleesi vielä jonkun, jonka kanssa sinulla on vaikeuksia, ja kuten aiemminkin, toivoa hänelle onnellisuutta, turvaa ja suojaa.

Harjoituksen viimeisessä vaiheessa voit toivoa kaikille eläville olennoille onnellisuutta. Voit kuvitella hyväntahdon ja ystävällisyyden laajenevan itsestäsi ulospäin kaikkiin suuntiin.

Olkoon niin, että kaikki olennot kaikkialla ovat onnellisia.
Olkoon niin, että kaikki olennot kaikkialla ovat turvassa ja suojattuina

Muuta aiheesta